Osmanlıda Eğitim Sistemi Nasıldı?

Osmanlı Devleti'ndeki eğitim sistemi, vatandaşların düşünsel gelişimini desteklemek amacıyla kurulmuş çeşitli eğitim kurumlarından oluşmaktadır. Bu müesseseler, örgün ve yaygın eğitim olarak iki ana gruba ayrılmaktadır. Eğitimdeki bu yapı, toplumun ihtiyaçlarına göre şekillenmiş ve zamanla değişim göstermiştir.
Osmanlıda Eğitim Sistemi Nasıldı?
03 Eylül 2024
Osmanlı'da Eğitim Sistemi

Osmanlı Devleti, diğer devletler gibi eğitime büyük önem vermiştir. Vatandaşlarını kendi düşünceleri doğrultusunda yetiştirmek amacıyla eğitim ve öğretim kurumları oluşturmuştur. Devlet veya vakıflar aracılığıyla kurulan bu müesseseler iki ana gruba ayrılmaktadır.

I. Örgün Eğitim Müesseseleri

II. Yaygın Eğitim Müesseseleri

I: Örgün Eğitim Müesseseleri

Bu müesseseler belli yaş ve bilgi birikimine sahip kişileri belirli bir zaman ve disipline göre yetiştirmek amacıyla kurulmuştur. Bu müesseseler askeri ve sivil olmak üzere iki kısma ayrılmaktadır.

1. Sivil Eğitim Müesseseleri

A) Sıbyan Mektepleri

Bu okullarda 5-6 yaşlarındaki çocuklara okuma yazma, temel dini bilgiler ve matematikte dört işlem öğretilirdi. Bu okulların hocalarına "muallim" veya "şakirt" denirdi. Bu okullarda okuyan kişilere ise "talebe", "suhte" veya "tilmiz" denirdi. 4 yıllık eğitim verilen sıbyan mekteplerinde 1846'dan sonra elifba, Kur'an, ilmihal, tecvit, harekeli Türkçe, muhtasar ahlak-ı memduha risalesi, sülüs ve nesih yazıları öğretilmeye başlanmıştır. Tanzimat Dönemi'nden sonra, bu okullar "mekteb-i iptidai" olarak faaliyet göstermeye devam etmiştir. Osmanlı Dönemi'nde kız çocukları da erkeklerle birlikte bu okullarda öğrenim görmüşlerdir. Bunun dışında, Osmanlı'da kız ve erkek çocuklarının ayrı ayrı okudukları müesseseler de bulunmaktaydı.

B) Medreseler

İslam tarihinde medrese, orta ve yüksek seviyede eğitim veren kurumların ortak ismidir. İslam dünyasının en yaygın ve köklü eğitim kurumudur. Medrese hocalarına "müderris", yardımcılarına ise "muid" denirdi. Medreseye giden kişilere ise "danişmend", "suhte" veya "talebe" denirdi. Osmanlı'da ilk medreseyi Orhan Gazi, İznik'te 1331'de kurmuştur. Osmanlı'da medreselerdeki ilk köklü değişim Fatih Sultan Mehmet zamanında yapılmıştır.

Osmanlı medreseleri, umumi medreseler ve ihtisas medreseleri olarak ikiye ayrılmaktadır:

Umumi Medreseler

  • Haşiye-i Tecrit (Yirmili) Medreseler
  • Miftah (Otuzlu) Medreseler
  • Kırklı Medreseler
  • Ellili Medreseler
  • Sahn-ı Seman Medreseleri
  • Altmışlı Medreseler

İhtisas Medreseler

  • Darül Kura
  • Darül Hadisler
  • Darüşşifalar

Osmanlı medrese sistemindeki ikinci büyük değişim Kanuni Sultan Süleyman devrinde meydana gelmiştir. Kanuni Sultan Süleyman devrinden sonra medreseler şu şekli almıştır:

  • İptidai Hariç Medreseleri
  • Hareketi Hariç Medreseleri
  • İptidahi Dahil Medreseleri
  • Hareketi Dahil Medreseleri
  • Musile-i Sahn Medreseleri
  • Sahn-ı Seman Medreseleri
  • İptidai Altmışlı Medreseleri
  • Hareketi Altmışlı Medreseleri
  • Musile-i Süleymaniye Medreseleri
  • Süleymaniye Medreseleri
  • Darül Hadis Medreseleri

XV ve XVI. asırlarda Osmanlı eğitim sistemi en yüksek seviyesine ulaşmıştı. XVII. yüzyıldan itibaren eğitim sistemi gerilemeye başlamıştır.

Medreselerin Bozulma Sebepleri

  • Meval-i Zadelerin Zuhuru
  • İlim Sahibi Kişilerin Ağa ve Paşalara İntisapları
  • Müderris ve Kadıların Cehalet İçerisinde Olmaları
  • Cehaletle Fazlın Birbirinden Fark Olunmama Durumu

Tanzimat Döneminde Eğitim

Bu dönemde Osmanlı eğitim ve öğretim müesseseleri devam ederken, diğer yandan Avrupa eğitim ve öğretim müesseseleri açılmaya başlanmıştır. Bu Avrupai mektepler öncelikle askeri alanda yaygınlaşmış, daha sonra sivil alanda ortaya çıkmıştır.

I. İlköğretim

Öğretim süresi 4 yıl olan bu okullarda 7 yaşına basan kız ve erkek çocuklara ilkokul seviyesinde eğitim verilirdi. Daha sonra Fransız okulları sistemine uyarak bu okulların öğrenim süresi 4 yıldan 6 yıla çıkarılmıştır. Bu okullarda Türkçe, tecvit, ilmihal, hat, Osmanlı tarih ve coğrafyası, yurttaşlık bilgisi, resim, müzik ve beden terbiyesi gibi dersler öğretilmeye başlanmıştır.

II. Ortaöğretim

Rüştiyeler, idadiler ve sultaniler olmak üzere üçe ayrılmıştır.

1) Rüştiyeler

II. Mahmut döneminde sıbyan mekteplerinin yetersiz olduğu düşünülmüştür ve bunun üzerine rüştiyeler açılmıştır. İlk başta 4 yıl olan bu okullar daha sonradan 6 yıl olmuştur. Mekteb-i Maarif-i Adliye rüştiyelerin ilkidir. 1867'ye kadar bu mekteplere Müslüman çocukları alınırken, bu tarihten sonra gayrimüslimler de alınmaya başlanmıştır. Bu okullarda dini ilimler, hesap, coğrafya, hendese, cebir, usulü defter, resim, müzik gibi dersler verilmiştir.

2) İdadiler

Ortaöğretimin ikinci kademesi olarak eğitim veren okullardır. İdadiler, rüştiye mezunu olan Müslim ve gayrimüslim çocukların bir arada ders yaptıkları yerlerdir. İdadilerin bütün masrafları vilayet maarif idadisi sandığından karşılanmaktaydı. İdadilerin öğrenim süresi 3 yıldır. Türkçe, kitabet, Fransızca, cebir, tarih, coğrafya, kimya ve resim gibi dersler verilmektedir.

3) Sultaniler

İdadiler seviyesinde Fransızca ve Türkçe ile eğitim veren okullardır. Galatasaray Sultanisi'nin açılışıyla maarifimize girmiştir. Fransız modeli bu mektepler hazırlık devresiyle birlikte 9 yılı kapsamaktadır. Sultanilerde Türkçe, Fransızca, Grekçe, ahlak, Latince, coğrafya, tarih, kozmografya, matematik, mekanik, kimya, fizik, ekonomi, güzel konuşma sanatı gibi dersler verilmekteydi. Darüşşafaka ve Robert Koleji sultani tipi okullar arasındadır.

III. Yükseköğretim

Üniversitenin karşılığı olan darülfünun ve yüksekokullardır.

A) Darülfünun

12 Ocak 1863'te açılmıştır fakat bu tarihten sonra birkaç kez açılıp kapatılmıştır. 1908 tarihinde "İstanbul Darülfünunu" olarak adı değiştirilmiştir.

B) Yüksekokullar

  • Mekteb-i Mülkiye-i Şahane
İlk sivil yüksekokuldur. Kaymakamlık ve müdürlük gibi memurlar için açılan bir okuldur. Öğretim süresi 2 yıl olarak belirlenmiş, daha sonra 4 yıla çıkarılmıştır. Daha sonra üniversitenin hukuk fakültesine bağlanmıştır.

  • Mekteb-i Tıbbiye-i Mülkiye
Tabip yetiştirmek amacıyla kurulmuştur. 5 yıl olan bu okul, daha sonra 6 yıla çıkarılmıştır. Daha sonradan üniversitenin tıp fakültesine bağlanmıştır.

  • Mekteb-i Hukuki Şahane
Batı tipi mahkemelere eleman yetiştirmek amacıyla açılmıştır. Daha sonra üniversitenin hukuk fakültesi haline gelmiştir.

  • Hendese-i Mülkiye Mektebi
Ülkenin sivil mühendis ihtiyacını karşılamak amacı ile kurulmuştur.

  • Halkalı Ziraat ve Baytar Mektebi
Ziraat ve baytarlık alanında ülkenin ihtiyacını karşılamak için kurulan okuldur.

II. Yaygın Eğitim Müesseseleri

Her yaş ve seviyedeki kişilere medreseler ve mektepler dışında verilen eğitim ve öğretimdir. Bu yaygın eğitim kurumları camiler, tekkeler, saraylar, darülmesnevi, kütüphaneler, sahaflar, loncalar, ulema evleri, kıraathaneler olarak sıralanabilmektedir.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

soru

Harun

25 Temmuz 2024 Perşembe

Osmanlı'da eğitim sistemi nasıldır ve bu sistemde medreselerin önemi nedir? Medreselerin bozulma sebepleri nelerdir?

Cevap yaz
1. Cevap
cevap

Admin

Harun, Osmanlı'da eğitim sistemi büyük ölçüde medreseler üzerine kuruluydu ve bu kurumlar, dini ve fenni ilimlerin öğretildiği yerlerdi. Medreseler, dönemin en önemli eğitim kurumları olarak, hem bilim insanları hem de devlet adamları yetiştirirdi. Ancak zamanla medreselerin bozulma sebepleri arasında, yeniliklere kapalı kalmaları, müfredatın güncellenmemesi ve Avrupa'daki bilimsel gelişmelerin takip edilmemesi gibi etkenler bulunur. Bu durum, medreselerin etkinliğini yitirmesine ve modern eğitim kurumlarının ön plana çıkmasına neden olmuştur.

Soru Sor / Yorum Yap

şifre
Çok Okunanlar
Osman Gazi Hayatı ve Dönemi

Osman Gazi Hayatı ve Dönemi

Osmanlı Divan Üyeleri

Osmanlı Divan Üyeleri

Editörün Seçtiği
Osmanlı Ailesi

Osmanlı Ailesi

İlginizi Çekebilir
Eyüp Sultan

Eyüp Sultan

Haber Bülteni

Popüler İçerik
Sokullu Mehmet Paşa Dönemi ve Yaşanan Olaylar

Sokullu Mehmet Paşa Dönemi ve Yaşanan Olaylar

II.Beyazid Dönemi Fetihler

II.Beyazid Dönemi Fetihler

2. Mustafa Dönemi ve Savaşları

2. Mustafa Dönemi ve Savaşları

Yeniçeri Ocağının Özellikleri

Yeniçeri Ocağının Özellikleri

Osmanlı Bayrağı Anlam ve Özellikleri

Osmanlı Bayrağı Anlam ve Özellikleri

Güncel

Fatih Sultan Mehmet Hayatı ve Ölümü

Fatih Sultan Mehmet Hayatı ve Ölümü

Güncel

20 Yüzyılda Osmanlı Devleti

20 Yüzyılda Osmanlı Devleti

Güncel

Osmanlı İran İlişkileri Nasıldı?

Osmanlı İran İlişkileri Nasıldı?

4. Murat Dönemi ve Savaşları

4. Murat Dönemi ve Savaşları

Osmanlı Hukuk Sistemi Nasıl İşliyordu?

Osmanlı Hukuk Sistemi Nasıl İşliyordu?

Pir Sultan Abdal Hayatı ve Ölümü

Pir Sultan Abdal Hayatı ve Ölümü

Mihrimah Sultan Hayatı ve Ölümü

Mihrimah Sultan Hayatı ve Ölümü

Pargalı İbrahim Hayatı ve Dönemi

Pargalı İbrahim Hayatı ve Dönemi

Rodosun Fethi ve Tarihi

Rodosun Fethi ve Tarihi

Osmanlı Devlet Yapısı

Osmanlı Devlet Yapısı

3. Murat Dönemi ve Savaşları

3. Murat Dönemi ve Savaşları

Osman Bey Dönemi ve Hayatı

Osman Bey Dönemi ve Hayatı

Sultan Ahmet Hayatı ve Ölümü

Sultan Ahmet Hayatı ve Ölümü

1. Ahmet Dönemi ve Savaşları

1. Ahmet Dönemi ve Savaşları

Tekfur Nedir ve Görevleri Nelerdir?

Tekfur Nedir ve Görevleri Nelerdir?

Ankara Savaşının Sonuçları

Ankara Savaşının Sonuçları

Osmanlı Edebiyatı

Osmanlı Edebiyatı

Osmanlıda Hukuk Sistemi ve İşleyişi

Osmanlıda Hukuk Sistemi ve İşleyişi

Osmanlıda Toprak Sistemi Nasıldı?

Osmanlıda Toprak Sistemi Nasıldı?

Balkanlardaki Osmanlı Eserleri

Balkanlardaki Osmanlı Eserleri

Osmanlı Padişahları Soy Ağacı

Osmanlı Padişahları Soy Ağacı

Osmanlı Devleti Kuruluşu ve Yükselişi

Osmanlı Devleti Kuruluşu ve Yükselişi

1.Murat Dönemi Yapılan Yenilikler

1.Murat Dönemi Yapılan Yenilikler

Balkanlardaki Fetihler Hangileridir?

Balkanlardaki Fetihler Hangileridir?

Son Osmanlı Mebusan Meclisi

Son Osmanlı Mebusan Meclisi

II.Murat Dönemi Yapılan Fetihler

II.Murat Dönemi Yapılan Fetihler

Emir Sultan Hayatı ve Ölümü

Emir Sultan Hayatı ve Ölümü

1. Abdülhamid

1. Abdülhamid

1 Dünya Savaşında Osmanlı Devleti

1 Dünya Savaşında Osmanlı Devleti

İltizam Özellikleri ve Uygulanışı

İltizam Özellikleri ve Uygulanışı